قوم شناسی ایل نفر (باده کی)
قوم شناسی ایل نفر (باده کی)
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

ایل نفر

اسامی تیره های نفر عبارتند از :

-باده کی تاتم لو- چنگری- دو خان لو- زمان خان لو: سلسله خوانین نفر از این تیره می باشند.- ستارلو یکی از تیره های بسیار بزرگ ایل نفر، این تیره است که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه به دلیل سرکشی و عدم فرمانبرداری از حاکم وقت فارس و همچنین به دلیل شاکی بودن روستائیان رامگرد و لامرد از دست رفتارشان به آمل مازندران و گرمسار و سمنان تبعید می شوند. گروهی در گرمسار هستند هنوز در چادر به سر می برند ولی آنها که در آمل هستند در روستاهای هارون کلاه و کمان گر کلاه ( نفر خیل ) ساکن شده اند. ستارلوها پی در پی با زمان خانلویهای مرودشت آمد و شد دارند.- سنجرلو در روستای حسن آباد سنجرلوی خفرک مرودشت ساکن شده اند و به کارهای دامداری سنتی و کشاورزی مشغولند.- شولی- طاطم همان تاتم لو- طایفه جن- عراقی- قادرلو گروهی از  قادرلوها به عمله قشقایی پیوسته اند و بقیه در روستای اکبراباد شیراز اسکان شده اند.- قبادخانلو در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیشتر این تیره به ورامین و اطراف تهران کوچانده شده اند و بقیه در روستاهای ابرج و رامگرد اسکان یافته اند. ییلاقشان ابرج  و قشلاق آنها لامرد بوده است.- قره باجغلو- قیدرلویکی از تیره های نفر که هنوز بیشتر به صورت سیار و کوچرو هستند قیدرلوها می بشاند. این تیره به وسیله آغامحمدخان به گلپایگان کوچانده شده و پس از آن ییلاق آنها گلپایگان و قشلاق آنها کوه های مجاور شده است. این قبیله مردمی دلیر و دارای استخوان بندی درشت و هیکل زیبا بوده اند. شماری از قیدرلوها در روستای قفدرقلوی زرقان ساکن شده اند.- لر یکی از تیره های ایل نفر است که در منطقه صحرای باغ و گراش  زندگی می کنند. مردم تیره لر بسیار شجاع و در جنگ های چریکی مهارت خاصی دارند . طایفه باده کی - یکی از تیر ه های ایل نفر است که در روستا های دم افشان رامجرد _ آبگرم رامجرد _فخرآباد رامجرد -کوه سبز رامجرد ساکن هستند .


نظرات شما عزیزان:

صدرالله کریمی
ساعت20:30---26 مرداد 1391
من با سه چهارتا استاد تاریخ بزرگ دانشگاه شیراز هم صحبت کردم .هیچکدام بادکی ها را از ایل نفر ندونستن .

صدرالله کریمی
ساعت20:24---26 مرداد 1391
برادر عزیز من تمام تیرههای ایل نفر را از مستندترین کتابهای کتابخانه ملی در آوردم .فارسنامه ناصری برای استناد تاریخی خودتم میدونی که در ذکر طوایف مستند نیست و بیشتر از نقل قول افراد عام یا سیاسیون وقت نوشته شده.متأسفانه افراد قدیمی بادکی که خرده سوادی داشتن هم سوادشون در حد فارسنامه است .چون تحقیق عمقی نکردن .تو هم اگه میخوای این جوری تاریخ بنویسی میشه نه چیز بی ریشه باید بگی کدوم فرد قدیمی از قول کی اون از قول کی ودیگری از قول کی و تازه به یه آدم معتبر برسی یا نرسیم معلوم نیست ،برادر من اگه بنویسم کتاب مینویسم .بزرگترین راهنماییت کردم .گفتم تو کتابخانه ملی چیزای بسیار قدیمی راجع به بادکی هست.
پاسخ:با سلام . من نمی دانم شما ایل نفر هستی یا بادکی . اینکه بادکی جزء نفر است یا نه در لغتنامه دهخدا هم این طایفه را از ایل نفر می داند و افرادی قدیمی بادکی مثل معصوم جوکار ، اکرم امیری ، حامد آقایی و ..... و بعضی ها هم بادکی را طایفه مستقل می دانند به خاطر اینکه بتوانند این طوایف را کنترل کنند در یک ایلی بنام خمسه ثبت شده است . و اگر از شما هم دوست عزیز و گرامی کمکی بر می اید راجع به این طایفه با مستندات و اطلاعات یاری فرمایید و کتبی که راجع به این طایفه نوشته شده به ما ارائه بدهید خوشحال می شویم .


صدرالله کریمی
ساعت3:24---5 مرداد 1391
اینجوری ایلی را میچسبونی به نفر فکر میکنن بادکی کوچیک بوده .آقای اسفندیاریم ادعای تاریخش میشه .بزودی برات از صفویه به بعد را میفرستم که تو کتابخونه ملی هست.


صدرالله کریمی
ساعت3:19---5 مرداد 1391
برادر عزیز ایل نفر تیره های اصلی اش به صورت زیر است من خودم نزدیک ده سال تحقیق میکردم.بادکی ها در اصل جز نفر نیستند بطور موقت با هم بوده اند.بادکی ها خودشان خرده ایلی بوده اند.

ایل نفر به ۱۵ تیره زیر تقسیم می شود ۱- بداخی ۲- تتقلو

۳- چنگالی ۴- دولخانلو ۵- زمانخانلو ۶- جین ۷- ایراکی ۸- کدلو

۹-کوبید خانلو ۱۰- قره بجوقلو ۱۱- حیدر لو ۱۲- ستارلو ۱۳-سنجرلو

۱۴-شولی ۱۵- لر


پاسخ:برادر گرامی و ارجمند جناب آقای کریمی به وبلاگ طایفه بادکی خوش آمدید . طایفه بادکی طبق سند و مدرکی که است جزء ایل نفر ذکر شده در کتب فارسنامه ناصری و گفته خود بزرگان طایفه بادکی و حتی از بزرگان کریمی که ساکن کوه سبز هستند که از طایفه بادکی هستند این نظر را دارند . بنده شما را نمی شناسم و اگر از کریمی های کوه سبز هستید اطلاعات خود را با ذکر منبع بیان کنید . بزرگانی همچون دانیال کریمی از بزرگان طایفه بادکی بوده اند و اینجانب چندین مرتبه جهت همکاری از کریمی های کوه سبز طلب کمک کردم ولی متا سفانه تا این لحظه به و بلاگ طایفه بادکی که متعلق به همه بادکی ها است سر نزدند. و از شما می خواهم که اگر اطلاعاتی دقیق از کریمی ها دارید حتما برای ما بفرستید. خوشحال می شوم که باز هم به ما سر بزنید به امید دیدار.


بهزاد اسفندیاری - سردبیر عصرمرودشت
ساعت21:28---25 اسفند 1390
سلام دوست نازنین از زحمات شما در معرفی طوایف ایل نفر کمال تشکر را دارم. اما اطلاعات شما درباره ایل نفر و ایلات کاذب و تصنعی خمسه ناقص و بعضاً اشتباه می باشد در آینده نه چندان دور اطلاعات جامع تری درباره ایل نفر و طوایف ایل نفر برای شما ارسال خواهم کرد. ارادتمند - بهزاد اسفندیاری - ایل نفر طایفه زمان خانلو - سردبیر عصرمرودشت
پاسخ:جناب آقای اسفندیاری از اینکه سری به وبلاگ طایفه بادکی زدید تشکر و قدر دانی می کنم . من این اطلاعات را از منبع معتبر کتاب های مقدمه بر شناخت ایل ها چادر نشینان و طوایف عشایری ایران - ایرج افشار سیستانی و کتاب عشایر مرکزی ایران دکتر جواد صفی نژاد کسب کردم و نوشتم . کتابها را خودم رویت کردم و متن را نوشتم . اگر شما اطلاعات جامع تر دارید خصوصا در مورد طایفه بادکی با ما همکاری کنید . ما هم این اطلاعات را به اسم شما در وبلاگ ثبت می کنیم . با تشکر - امینی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: